FRI FRAGT

På ordre over 449,-

LEVERINGSTID

1-3 hverdage

GRATIS RETUR

30 dages fri returret

Forside / Børns udvikling / Børns følelsesmæssige udvikling

 

Børns følelsesmæssige udvikling

 

Børns evne til at registrere, opleve og give udtryk for egne følelser udvikles gennem barndommen i samspil med børn og voksne omkring dem. I de første år spiller nære omsorgspersoner en afgørende rolle i denne udvikling, da barnet har brug for, at mor/far/andre nære personer ser, italesætter samt tager sig af barnets behov, hvad enten det er behovet for mad eller søvn, men også trøst og kontakt. Den følelsesmæssige udvikling skal stimuleres for at udvikles, og vi skal støtte denne udvikling i en hensigtsmæssig retning for at barnet udvikler et stabilt selv, følelsesliv samt et stabilt og stærkt selvværd. Dette gør vi ved at udvise nysgerrighed og interesse for barnet, og i særdeleshed over for barnets følelser.

Børns følelser

Børn skal have sociale færdigheder for at begå sig blandt andre. Disse kompetencer udvikles i samspil med andre børn og voksne, men det er ligeledes afgørende, at barnet har forståelse for sine egne følelser og kan identificere og udtrykke disse for at kunne være bevidst om andres følelser. Et barn skal først være i stand til at forstå sine egne følelser, før andre menneskers følelser overvejes.

Såfremt barnet ikke har en solid forståelse for sine egne følelser, kan dette resultere i vanskeligheder med at udtrykke egne følelser og at kunne håndtere dem i situationer, eksempelvis når barnet bliver sur, frustreret eller ked af det. Dit barn har brug for dig til at anerkende dets følelser og vise vejen, så det kan lære at håndtere sine egne følelser, både som barn og voksen.

Lige så vel som voksne oplever børn alle følelser i følelsesspektret. Glæde og vrede, tristhed og frustration, begejstring og angst. Alle følelser er berettigede, men barnet har brug for voksne til at lære sine egne følelser at kende, få et sprog for dem og at kunne give udtryk for dem. For at barnet føler sig forstået, er det vigtigt at det mødes med forståelse i sine følelser, selvom den voksne ikke nødvendigvis kan forstå eller sætte sig ind i barnets sted. Det betyder, at barnets følelser ikke skal negligeres med sætninger såsom “der er inden grund til at være sur/ked af det over….”. 

Gå på opdagelse

Når barnet skal lære at forstå sig selv og sine indre følelsesmæssige tilstande, er det ikke tilstrækkeligt, at de voksne fortæller barnet, hvordan barnet har det, for det ved de voksne ikke. Voksnes følelser – og erfaringer – kan ikke overføres direkte til barnets oplevelsesverden. Det kan i stedet betragtes som en opdagelsesrejse, man i fællesskab med barnet skal ud på for at finde ud af, hvordan barnet har det, og hvad der udløste denne følelse eller tilstand. Kort fortalt lærer barnet at forstå sig selv og andre, og at kunne give udtryk for egne følelser, når du udviser nysgerrighed over for barnets følelser og oplevelser.

 

Læs også, hvorfor det er vigtigt at tale med sit barn om følelser.

Børn oplever alle følelser i følelsesspektret. Glæde og vrede, tristhed og frustration, begejstring og angst. Alle følelser er berettigede. Støt dit barn i at udvikle sin sproglige og mentale forståelse af egne og andres følelser. Lær barnet at give udtryk for sin psykiske tilstand og at håndtere og regulere egne følelser.

Fordybelse i aktiviteter og opsøgning af ny viden bidrager til øget koncentration og opmærksomhed. Det er samtidig med til at vække nysgerrigheden for at lære nyt, opsøge viden og oparbejde nye færdigheder. Når børn bliver overstimuleret, kan vi hjælpe dem med at nedregulere nervesystemet med rolige aktiviteter og mulighed for fordybelse.

Støt dit barn i dets indlæring og tilegnelse af skolefærdigheder ved at tilbyde lærerige, og ikke mindst, sjove aktivitetsbøger, som engagerer barnet i læringen samtidig med at det er sjovt. Aktivitetsbøgerne giver mange timers leg og øvelse, samtidigt med at det bidrager til den kognitive udvikling.

0
    0
    Kurv
    Din kurv er tomTilbage til shop